tirsdag 26. mai 2009

Såing av tomater og agurk - Growing Tomatoes and Cucumbers

I år har jeg sådd frø som jeg høstet selv sist høst. Dette gjelder kun tomater. Jeg har oppbevart disse frøene i kaffefilter som jeg har hatt i kjøleskapet. alle frøene jeg sådde spirte frem og jeg fikk så mange planter at jeg mått gi bort en del.

This year I have harvested my own seed from last year’s tomatoes. I have kept this seed in a coffee filter bag in the fridge. I got so many tomatoplant that I had to give away some of it.

Jeg bruker alltid såjord fordi når føret skal spire skal det ikke ha for mye næring. For at frøene skal få best mulig forhold for å spire, så bruker jeg en liten pinne for å legge ned frøet. En god regel er at frøet skal så langt ned som størrelsen på frøet. Jo større frø jo lengre ned. Jeg vanner også med 1 cm med vann (ca 20 C) i bunnen av karet de står i slik at jorden får trekke opp vannet selv. Da blir ikke jorden for tung. Etter en halv time tømmer jeg av det overskytende vannet. Hvis jeg må vanne på toppen så bruker jeg en sprøyteflaske med vann.

I always use a special soil for seeds because when the seed is going to sprout it need fewer nutrients then the planting soil has. For the best condition for the seeds to grow I use a little stick to make a hole for the seed. A good rule is to just put the seed in as much as the size of the seed. The bigger the seed then the further down it goes. I also put 1 centimeter with water (temperature abt. 20 C) in the vessel that will hold all the

Dette var i mars.

This was in March

Jeg sådde alt inne i vinduskarmer og satte det ikke ut i mitt lille drivhus før i begynnelsen av mai.

I grew all the seeds inndors in the window sill. I put it out in the green house in the beginning of May.
Tomater inne i april og ute i drivhuset i går. Ikke noen tomater ennå, men det er klaser med blomster.

Tomate plant indoors in April and out in the green-house yesterday. No tomatos yet, but a lot of flowers.

Her er agurkene inne og ute i drivhuset i går. Det er noen små agurk allered på den.

Here is the cucumbers inside my house and yesterday in the green-house. Already there is some tiny cucumber on the the plant.

Super side for å dyrke tomater: http://tomatsidan.se/index.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar