tirsdag 26. mai 2009

Hytte av piletre - Hut made of Willow

Vi felte noen grener som hadde vokst i fra en stubbe vi hadde i hagen. Jeg synes de lignet på piletre men jeg er fremdeles ikke sikker. Jeg har prøvd å titte på nettet og i bøker og jeg tror det er hvit pil - men sikker er jeg ikke. Pil har den egenskapen at de slår rot og gror visst du setter de i bakken og vanner de godt. I alle fall så fikk jeg lyst til å lage en hytte i hagen som kan vokse tett i tett med løv på.

We had some twigs in our garden I believed was willow twigs. I’m still not sure even if I looked at internet and in books. But I hope so, because willow twigs have the capacity to start growing by just putting them in the soil and water a lot. I wanted to make a little hut where willow leaves will make a tight wall.


Mine redskaper var en drill med et 30-cm langt bor, en pinne med en 0,75 m lang snor (sirkelens diameter blir da 1,5 meter), tommetokk og vannslange.

My tools was a drill with 30 cm bore, a stick with a 0,75 meter line (the diameter of the circle will then be 1,5 meter), cm-scale and a water hose.

Jeg boret et 30 cm dypt hull (jeg har hørt at så dypt må man for de skal sette rot skikkelig) i jorden 0,75 m fra sentrum av hytten - hvor jeg hadde plassert pinnen med tråden på. Tråden hjalp meg til å finne 0,75 m fra sentrum hele veien rundt. Så fylte jeg hullet med vann og satte pinnen ned i. Noen ganger mått jeg bore flere ganger i sammen hull for å få det vidt nok eller for å fjerne jord som hadde rast nedi da jeg fylte det med vann. Hver pinne satte jeg 20 cm fra hverandre. Dette brukte jeg tommestokken for å måle. Jeg vet at det baste hadde vel å hatt 15 cm mellom hver pinne - men jeg hadde ikke så mange pinner -så man tar det man har.

I drilled a 30 cm deep hole in the soil 0,75 m from the stick - the line helped me to always figure out 0,75 m from the centre. I filled the hole with water and placed the twig 30 cm in the ground. (I was told I have to put the willow twigs that deep). Sometimes I had to drill the hole a couple of times to make it wide enough and and to clear it from soil that have fallen in the hole when I put water in it. Each twig I place about 20 cm from each other (15 cm is even better but I just didn't have so many sticks - so I managed with what I had)

Jeg hadde en åpning på ca 70 cm - man kan ta mindre hvis det er for barn, men jeg drømmer om å sitte inni den jeg også.

I left some space for the opening. You could do it smaller if it is for children, but I dream to sit in this hut.

Jeg brukte (hamp)tau for å binde det sammen. Jeg tok en gren fra hvert "hjørne" og bandt det sammen på toppen i midten. Så fortsatte jeg å binde to og to sammen - motsatte pinner - til alt var bundet sammen i midten.
I had to use some rope to tide the ends together. I took one twig from each "corner" - 4 twigs -and tide them together at the top. Then I took two opposite sticks and tide them together with the others all the way round until all was tide up in the middle.
Til slutt tok jeg noen pilkvister uten blad og vevde inn nær toppen og nær bakken. Disse festet jeg også med tau i endene.
At the end I took some willow twiggs without leaves and wove them at the top and at the bottom for support. I fasten the ends with a rope.

Her er det ferdige resultatet. Jeg er så spent på om det vil sette røtter og gro. Meningen er jo at bladverket skal dekke hytten. Hvis ikke så har jeg tenkt å veve inn flere kvister - så da blir det en tett hytte alikvel. Kryss fingrene for dette.
Here is the finished result. I'm so excited to see what happens. Will it grow or not. If not I will weave inn some more twigs and then it will become a tight woven hutt insted. Cross your fingers for the twigs to grow.

1 kommentar:

  1. Hei jeg skal lage en stor oval stående - ca 2 meter høy og er på jakt etter gren av piletre til å lage den av. Har du noen tips om hvor jeg kan få tak i det? Oslo, Horten, Telemark, evt andre steder.

    Vennlig hilsen
    Mona

    SvarSlett