torsdag 28. mai 2009

Dagens fangst, peppermynte og rabarbra- Todays catch, Peppermint and Rhubarb

I dag var jeg en liten tur på besøk hos Yvonne med en estragonplante fra min hage. Yvonne har en fantastisk hage og den er vakker også fordi det estetiske betyr mye for Yvonne. (Jeg er nok litt mer sånn praktisk jeg). Yvonne har også mange års viten med hagebruk - så jeg suger alt til meg hver gang jeg er hos henne - selv når det kun blir en kort stund.
Today I was visiting Yvonne. Yvonne has a fantastic garden and it is beautiful too because the esthetics means a lot for her (I think I’m just more of a practical person). Yvonne has many years of garden knowledge and I absorb everything I can whenever I’m at her place – even if I’m there for just a short time.

Yvonne hadde plantet to stiklinger med peppermynte i fjor, nå var hele bedet hennes dekt. Jeg fikk med to stiklinger.
Yvonne had planted to peppermint cuttings last year and now it filled her whole bed. I got two cuttings to put in my garden.
Som du ser på bildert så er en peppermynte-stikling en langsgående rot som har masse små planter som stikker opp. Dette er kun en stikling. Jeg gleder meg til å tørke blader for te.As you can see in this photo so is peppermint cuttings a long root growing vertical in the soil with many plant on. This is just one cutting. I’m looking forward to dry the leaves for tea.

Jeg fikk også med meg rabarbra. Jeg skal lage en deilig rabarbra pai som vi skal spise varm med iskrem i dag. Resten skar jeg opp i små biter, strødde litt rørsukker mellom lagene som jeg fryser ned.
I also got some rhubarb from Yvonne – I’m, going to make a delicious rhubarb pie. The rest of the rhubarb I cut in small pieces sprinkled some pure cane sugar between layers and put it in the freezer.

Midt i Rabarbraen sto en slik flott rabarbrablomt. Den tok Yvonne av fordi rabarbraen blir lit mer trevlete hvis blomsten får lov til å stå, samt at Yvonne synes en slik er så dekorativ. Hun tar den med inn å setter den som en singel blomst i en lang slank vase. Vakkert hva?In the middle of the Rhubarb was a Rhubarb flower like this. Or it was Yvonne who made me see it was beautiful. She picked the rhubarb flower so the rhubarb don’t get much fibers, but she also finds it decorative. She put as a single flower inside in a long slim vase. Isn’t that beautiful?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar