torsdag 28. mai 2009

Ting jeg er glad i, i hagen - Stuff I'm Found of in the Garden


Denne trebøtten brukte å være på dekket til en av skipene til min far. (Han eide de ikke men siden han var kaptein så brukte vi å si "fars skip"). Denne vannbøtten ble brukt i fordindelse med at de vasket dekket. Far tok den med hjem for ca. 35 år siden.
This little wooden bucket used to be on the dek of one om my father ships. (He didn't own them, he was the captain so we always call them "his ships"). It is a water bucket they use for
washing the deck. My father brought it home abt. 35 years ago.De gamle hellene i innkjørselen vår.
The old tiles in our drive way.

Trappen opp til inngangsdøren med blomster.
The stairs leading up to our front door with flowers.



Alt i gresset som egentlig ikke skulle vært der.
All the things in the grass that not supposed to be there.

Våre 30 meter høye trær. Vi hadde 7 av dem nå har vi 4. De er så flotte.
Our 30 m tall threes. We had 7 of them, now we have 4. They are so great.

Det gamle tørkestativet. det minner meg slik om det som vi hadde hjemme som barn.
The old cloth line dryer. It remind me of the one we had when I was a child.
Brenneslen - ja brenneslen, fordi den er kan man lage bra gjødselvann av, middel for å bekjempe skadedyr (http://svirihagen.blogspot.com/2009/05/kologisk-bekjempelse-av-skadedyr.html) og av de unge skuddene kan man bruke til å lage neslesuppe.
The nettles - yes nettles, because it make a great liquide manure, or to fight vermins (http://svirihagen.blogspot.com/2009/05/kologisk-bekjempelse-av-skadedyr.html) in the garden or you can use the young once in soup.
Mitt ripstre som jeg vokter vel for fugler. Jeg elsker ripsbær med (min mors oppskrift på)vanilijesaus. Alt annet bruker jeg Tines vanlijesaus men ikke på ripsbær.
My currant bush that I guard well to keep the bird out. I love currants with (my mother’s recipe), vanilla gravy (a kind of custard but better).
Selv om jeg hadde dennne på listen over stygge ting, så er jeg veldig glad i det. Jeg har jo ikke annet drivhus ennå.
Even if I had this on my ugly stuff list, I'm very found of it. Since I don't have any other green-house this helps me alot, and the plants love it too.
Rododendroen min
My Rhododendro
Mitt epletre som jeg fikk 80 l. epler (8 vaskebøtter) fra i fjor. Blomstringen er på hell som dere ser.
My apple tree that I got 80 l. of apple last year. (8 big buckets). The flower period is soon finished as you can see.
Løytnantshjerteplanten min - alle gammeldagse hager må ha en slik.
This flower is in Norway called "the hart of the Lieutenant". All old fashion garden need one of this.
Mine syrintrær. Her er de fleste av dem, jeg har 4 forskjellige typer.
My lilac trees. Here is some of them. I have 4 different types.

1 kommentar:

  1. masse herlige her :) Den trebøtta var jo super da, og helt enig med deg, det er mye fint i plena som ikke er gress... ;)

    SvarSlett