torsdag 4. juni 2009

Bjørk på ny måte - Birch in a new way

Jeg har netopp vært en tur til Kristiansund. Da vi gikk en tur så vi denne lave tykke bjørken som jeg måtte bare ta et bilde av. Her har de kutten bjerken i passe størrelse og så har de latt to sidegrener ha bladverket slik at det ser ut som om det er blader i toppen av bjerken. Den er vel ca 70 cm høy.

I have just been on a trip to Kristiansund in Norway. In this town we went for a stroll and there I saw this birch I just had to take a photo of. They had cut the birch in this size and two small branches on the side forced upwards has all the leaves. It looks like the birch has a lot og leaves on the top. The birsh is about 70 cm.
Jeg var så spent på hvordan det hadde gått i hagen mens jeg var borte. Mannen hadde fulgt alle vanningsanvisninger han fikk. Så i hagen vokste det det og grodde som bare det.

I was so curious what have happend to the garden when I was away. The Man had followed all the water instruction I gave him before I left. In the garden everything grew thrived.


Dagens fangst i hagen. Jeg tynnet ut salaten i blomsterkassen og hemtet noe reddikker fra kjøkkenhagen. Dette brukte jeg i en salat vi hadde til middag i dag. Tidlig ute i år. Artig med den aller første smaken.

Todays catch in the garden. Some lettuce and radich. We used it in the salat for dinner today.

4 kommentarer:

  1. Flott den bjørken! Jeg har faktisk et lignende prosjekt i hagen min! En liten bjørk har nemlig forvillet seg inn her, og den har jeg klippet hvert år nå! Meningen er at den skal bli liten og tett! Så skal jeg lage et "opphøyd bed" rundt den. Jeg tror det vil gjøre seg mot den hvite stammen! Jeg har også sett en hel hekk av sånne lave tette bjørketrær! Og hvorfor ikke? Jeg ser du sår mye grønnsaker! Det blir nok mitt neste prosjekt! Jeg har allerede anskaffet pallekarmer til sånt bruk! Det blir neste år! God helg til deg og dine!

    SvarSlett
  2. Jeg må få se bilder av Bjerka di nå du har fått den som du vil. Ja jeg så også en slags hekk med lave tykke bjerk i Krisitiansund på en annen eiendom. De var ca 1,5 meter høye. Artig det der. Er det et Møre og Romsdal fenomen - jeg har ikke sett det her på Østlandet.

    SvarSlett
  3. Ja, mulig det er et fenomen herfra! Vi elsker naturen, og vil gjerne inkludere den i hagen! Kan det være det mon tro? Jeg har også en stor forkjærlighet for alminnelig gråstein! Støpte identiske steiner er ikke noe for meg! Kun som grunnmur ;)

    SvarSlett
  4. aldri tenk på det der med gråstein - men nå når jeg har tenkt litt :-) så er det egentlig både litt røft og tøft med gråstein. Hva bruker du den til? Så bilde av bjerka di forresten - kommer til å bli fint det der med bed rundt.

    SvarSlett