søndag 14. juni 2009

Nattens dronning - min deltaker til frøken stemor, Queen of the Night - my perticipant to Miss Heartsease

Før jeg hadde hørt om konkurransen "Frøken Stemor 2009" som bloggen Moseplassen holder, så jeg denne dyp lilla stemorblomsten (aner ikke hva det riktige navnet er) og tenkte på Nattens Dronning. Nattens Dronning er en skikkelse i Mozarts operette Tryllefløyten (som jeg har elsket siden jeg var 9 år) og jeg tenker på henne som nesten svart med en hint av lilla for det kongelige og gullkronen på hode (det gule i midten). Nattens Dronning figurere nesten alltid med hoffdamene sine. Nattens Dronning har den mest fantastiske arie (må ut 2:09 i klippet på YouTube for å høre arien) men er alikevel ganske ond. Dette har alltid fasinert meg. At onde mennesker kan gjøre vakre ting. Så den dyp lilla stemorsblomsen over er mitt bidrag til Frøken Stemor
2009.

The name of my participant to the yearly Miss Heartsease competition on Moseplassen is " The Queen of the Night". This deep purple Heartsease makes me think of the Queen of the night in Mozarts Opera The Magic Flute. (I have loved this Opera since I was 9 years old). Nearly black with a touch of purple for the royal blood and the golden crown in the middle. The Queen of the Night has the most amazing aria (forward to 2:09 in this YouTube clip to hear the aria), but is still evil. This has always facinating me , how can evil people do beutiful things. So this deep purple flower is my contribution in this competition.

Denne er ikke med i konkurransen, men jeg måtte ha den med her alikevel. Jeg synes dette rødfargen er så fin - det er den eneste stemorblomsten jeg har som er så rød.

This red Heartsease is not in the competition, but I wanted to have the photo of this here because this is the only red Heartsease I have.

1 kommentar:

  1. Nydelig stemor, den dyp lilla gjør seg virkelig på stemorsblomsten!
    Veldig hyggelig at du er med på konkurranse :D

    SvarSlett