fredag 5. juni 2009

Sandgyvel Norge rundt - Common Broom around Norway

Da jeg var i Kristiansund fikk jeg noen stiklinger av min mors venninne. Det var en sand-gyvel. Hennes sand-gyvel kom opprinnelig fra Bergen hvor hun hadde tatt med stiklinger for mange år siden. Så fra Bergen, via Kristiansund til min hage i Moss. Sand-gyvelen var så pen og så noe slikt ut.

When I was away in Kristiansund, one of my mothers friend offered me some cuttings from the shrub Common Broom. Her Common Broom was originally from Bergen where she got some cuttings and brought them to Krisitiansund. Now I got some in my garden in Moss. Her Common Broom was so beautiful. And looked like this. I hope my will look like this too some day.

Stiklingene jeg tok med meg var ganske slappe etter 8 timer i bilen. Jeg hadde puttet de i en plastpose med våt jord i så de overlevde. Det første jeg gjorde var å grave et hull (eller det var vel Mannen som gjorde det;-), hadde så et par-tre never med kukompost og masse vann. Det ser til nå bra ut, men vi får krysse fingrene å se om det går bra.
The cuttings I brought with me looked kind of tired - no wounder after 8 hours in a car. I brougt it with me in a plastic bag with very wet soil around the roots. The first thing I did when I got home was to dig a hole (or the Man did the digging;-), fill in some compost and a lot of water. I hope everything goes well an I I will have the same kind of flowers on my Common Broom.
Det er dette som er så fint med å ha hage - at man kan dele de fine plantene med hverandre.
I love this abour having a garden - you can share plants.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar